Mégiscsak jó a napozás!
Két nagyszabású metaanalízis (olyan elemzés, amely
számos előző vizsgálat adatait, eredményeit összeveti, így alkalmas a
közös vonások kiemelésére) felhívja a figyelmet a D3-vitamin
jelentőségére a mellrák és a vastagbél-végbél daganat megelőzésében.
A Kalifornia Egyetem (University of California - San
Diego) kutatói az elemzés során megállapították, hogy a vérben a
D-vitamin (pontosabban a 25-hydroxyvitamin D - 25(OH)D -, ami a
D-vitamin májban átalakult formája) magas szintje felére csökkenti a
mellrák, és egyharmadára a vastagbélrák kockázatát.
Köztudott, hogy a D-vitamint legegyszerűbben a napozással termeli meg magának a szervezetünk.
Azok a személyek, akiknek a vérében a legalacsonyabb
(13 nanogramm vagy kisebb milliliterenkénti) 25(OH)D szintet mértek,
voltak kitéve a legnagyobb kockázatnak. A vér 25(OH)D szintjének
növekedésével a rák kialakulásának kockázata csökkent.
A legvédettebbek a mellrák ellen az 52 nanogramm/milliliter D3-vitamin szintet elérõ személyek voltak.
Ez a szint megfelel napi 2000 NE (nemzetközi egység)
D3-vitamin bevitelének, plusz napi 10 - 15 perces napozásnak, olyan
feltételek mellett, hogy a fehérbőrű, nem lebarnult emberek
testfelületének 50 %-át érje a napsütés.
A D vitaminnak a vastagbélrák-kockázatra gyakorolt
hatását úgy vizsgálták, hogy 5 különböző kutatás eredményeit nézték meg a Kalifornia Egyetem Rákkutató központjának munkatársai. Ez esetben is a vér 25(OH)D szintjének nagyságát viszonyították a vastagbél-daganatos esetek előfordulásának számához. Mind az öt vizsgálatban egészséges személyek vettek
részt, akiktől vérmintát vettek, elvégezték a tesztet a D-vitamin szint
kimutatására, és 25 éven át követték figyelemmel a vizsgált
személyeket, melyiküknél fejlődik ki vastagbél- vagy végbéldaganat.
Ugyanazt az eredményt kapták, mint a mellrák esetében: a magas D-vitamin szint csökkentette a daganat kialakulásának esélyét.
Azzal a különbséggel, hogy a D-vitamin védő hatása a
vastagbél- és végbélrák ellen még sokkal nagyobbnak bizonyult, mint a
mellrák ellen: kétharmaddal nagyobb esélye volt a daganat elkerülésére
annak, akinek a vérében 46 nanogramm 25(OH)D-t mutattak ki
milliliterenként.
A kutatók azt tanácsolják, hogy a szükséges 2000 NE D3-vitamint kombinált formában:
táplálékkal, táplálékkiegészítővel és napozással érjék el.
D-vitaminban gazdag táplálék a hal, (tőke)halmáj, tojás, vaj, tejtermék.
D-vitamint csak az orvos írhat fel, viszont napozni
mindenkinek lehet: a kaukázusi rasszhoz tartozó, fehérbőrű emberek napi
10 -15 percet napoztassák legalább a testfelület 50 %-át, ha az
időjárás megengedi. Ha a bőr lebarnult már, vagy eleve barna bőrű az
illető, akkor 25 perc is szükséges.
(Amennyiben a családban előfordult már nem-melanómás bőrrák, akkor a napozás nem javallott.)
Az, hogy az eddigi kutatások nem mutatták ki a
D-vitamin védő hatását a rák ellen, a kutatók szerint azért volt, mert
nem vizsgálták, mekkora mennyiségben kell a D-vitaminnak jelen lennie a
szervezetben ahhoz, hogy ki tudja fejteni a védő hatást.
Forrás: EurekAlert
|